Druppel Fotografie voor Gevorderden.

Wat komt er allemaal bij kijken?

Om geavanceerde highspeed foto's van druppels te maken heb je meer nodig dan een camera en één flitser. Deze hoeven niet heel duur te zijn, maar hoe meer megapixels hoe beter, dit  zodat de foto's nog behoorlijk te kunnen croppen. Dit geeft vanzelfsprekend meer mogelijkheden in de nabewerking.

Naast de vele complimenten, begreep ik dat er veel vragen zijn over hoe deze foto's tot stand zijn gekomen en wat je daarvoor allemaal nodig hebt.

 

De apparatuur om geavanceerde druppel foto's te maken.

 

Voor deze vorm van fotografie heb je een camera nodig die beschikt over veel MP's en handmatig in te stellen is.

Mijn ervaring is dat de beste foto's tot stand komen wanneer er een macrolens gebruikt wordt in combinatie met een digitale spiegelreflex camera. In mijn geval gebruik ik een Sigma 150mm macrolens en een Sigma 24-105mm ART zoomlens samen met mijn Nikon D800 camera. Omdat veel en goed licht niet mag ontbreken maak ik gebruik van een vijftal flitsers te weten de Nikon SB 700, SB800 en SB910 speedlights en 2 Yongnuo 560IV. Deze zijn allemaal in te stellen naar 1/128 van seconden wat nodig is om de druppel te kunnen "bevriezen". Zorg er wel voor dat je voldoende batterijen tot je beschikking hebt, er worden veel foto's gemaakt en dus wordt er veel geflitst. Ik heb zelf de beschikking over een snel lader zodat ik nooit zonder lege batterijen kom te zitten.

Om de druppels van diverse kleuren te voorzien zijn er aantal mogelijkheden, een daarvan is het gebruik van kleurengels welke voor de flitser aangebracht kunnen worden, een ander mogelijkheid is om verschillende kleurstoffen toe te voegen aan het vloeistof in het reservoir of het vloeistof welke zich in de opvang bak bevind.

De bedoeling is natuurlijk om zo scherp mogelijk foto's te maken en dan is een statief onontbeerlijk. Ook voor de flitsers zijn kleine statieven te koop.

De bedoeling van dit alles is om meerdere druppels tergelijkertijd van verschillende grote en kleuren te kunnen fotograferen, om dit mogelijk te maken heb je apparatuur nodig waarmee je de druppels automatisch kunt laten vallen met verschillende tijds intervallen. Er zijn diverse apparaten in de handel waarmee je dit kunt bewerkstelligen, ik gebruik hiervoor de STOP SHOT STUDIO van Cognisys. De stop shot is ontwikkeld om diverse apparatuur aan te kunnen sturen zoals flitsers en camera, dit alles gebeurt door gebruik te maken van verschillende sensoren. Naast de stop shot als trigger voor de flitsers en camera heb je ook sensoren nodig om de ventielen van de reservoirs te openen en te sluiten, dit is met de stop shot in te stellen in fracties van milliseconden.

 

 

Hier zie je de Stop Shot Studio welke ik gebruik om druppel fotografie te beoefenen. De basis bestaat uit een controller waar je 12 apparaten op kan aansluiten welke allemaal onafhankelijk van elkaar ingesteld kunnen worden. Dit kunnen zijn flitsers, camera's, vloeistof valves enz. 2 sensor ingangen waar de infrarode sensoren op aangesloten worden. 1 microfoon aansluiting welke gebruikt wordt om te kunnen triggeren via een geluids signaal wanneer je bijvoorbeeld uiteen spattende ballonen wilt fotograferen. Een mini USB aansluiting om de computer op de studio aan te kunnen sluiten. De basis uitrusting bestaat uit een water reservoir met elektronische klep, een sensor, kabels tbv voeding en het aansluiten van een flitser, montage materiaal om op statief te monteren en de controller.

Dit alles wordt geleverd inclusief software.

De opstelling ziet er als volgt uit. 

Een zelf gebouwde houten frame met verstelbaar deel waar de druppel valve aan is bevestigd. Dit is om de mogelijkheid te hebben om de druppel hoogte te kunnen variëren. Links en rechts zie je de latten waaraan de flitsers zijn bevestigd, deze kunnen ook verplaatst worden.

Verder zie je de opvangbak. Deze is ook zelf gemaakt van opaal plexiglas welke ik los besteld heb en vervolgens verlijmd heb. Rechts heb ik tevens een slang bevestigd welke het leegmaken van de bak vereenvoudigd.

Aan de achterzijde van het frame heb ik ruimte gecreëerd om eventuele extra flitsers te kunnen plaatsen welke zich achter de plexiglazen plaat bevinden die als diffuser dient.

Hier zie de verschillende additieven welke gebruikt kunnen worden om de druppels variatie te geven.

Van links naar rechts...Nature Clean, dit product wordt gebruikt om de oppervlakte spanning van het water te beïnvloeden waardoor je onder andere de hoogte van de druppel kunt beïnvloeden. 

Diverse kleurstoffen om de druppels van verschillende kleuren te voorzien, dit zijn de basis kleuren en kunnen onderling gemengd worden om zo meerdere kleuren te kunnen creëren. 

Glycerine en guargom, deze middelen worden gebruikt om de vloeistof te verdikken en te voorzien van verschillende viscositeit waardoor de druppel een stroperige uiterlijk krijgt. 

Voorbereidingen.

Het is de bedoeling is om de druppels op te vangen. Hier kan je verschillende voorwerpen voor gebruiken van glazen tot bekers, schotels...noem maar op. Ik gebruik meestal een langwerpig bak van kunststof of een ovenschaal. De diepte van de opvang bak zal invloed hebben op het gedrag van de druppel dus is het experimenteren geblazen. De vloeistof welke we gaan gebruiken zal doorgaans water zijn. Nou is gewoon kraanwater wat hard en zullen we dit moeten aanpassen door wat additieven toe te voegen om het wat stroperiger te maken. Hiervoor gebruik ik in de regel guargom of glycerine voor. Om de druppels nog meer te beïnvloeden kan men ook iets toevoegen om de oppervlakte spanning van de vloeistof te verlagen wat er voor zorgt dat je hogere waterzuilen kunt creëren. Hiervoor gebruik ik glansspoel middel. Let wel op dat dit in kleine  hoeveelheden moet gebeuren anders krijg je teveel belvorming. Om kleurrijke druppels te krijgen gebruik ik voedings- kleurstoffen.

Om een goed en duidelijk beeld te krijgen van de druppels maak ik gebruik van tethering. Hiermee kan je op de computer in bijvoorbeeld lightroom gelijk het resultaat zien van de genomen foto waarna je nog diverse instellingen direct kan toepassen. We willen natuurlijk mooie scherpe en goed belichte foto's maken.

 

Camera Instellingen.

 De camera moet handmatig worden scherpgesteld op de plaats waar druppel het vloeistof oppervlakte zal raken.

Om dit te bewerkstelligen gebruik ik een liniaal waar een schroefje in gedraaid is, nu laat ik de druppel vallen en zorg ik ervoor dat deze op het schroefje valt. nu zoom ik in op het schroefje en stel daarna de camera scherp.

Verder gebruik ik een afstand bediening om de sluiter te bedienen, dit om te voorkomen dat je beweging onscherpte krijgt door de camera met de hand te bedienen alsook een afsluitertje voor de oculair om te voorkomen dat je licht inval krijgt.

Afhankelijk van welke trigger / timer apparatuur je gebruikt zal de sluitertijd ingesteld moeten worden. Met de stop shot stel ik de camera in op bulb mode en laat de stop shot de flitsers bedienen. Wanneer je gebruikt maakt van extra trigger sensors stel je de sluitertijd in op de maximale synchroniseerbare snelheid, dit zal zijn 1/125 of 1/250 sec. Vervolgens kies je een kleine diafragma tussen f/11 en f/22 om een goede scherpte diepte te kunnen creëren en een lage ISO waarde tussen de 100 en 400, dit is afhankelijk van de hoeveelheid licht welke je tot je beschikking hebt. 

Ik fotografeer altijd in RAW zodat ik vrij kan nabewerken en zorg altijd voor een back-up.

 

Belichting.

 Nu de camera is ingesteld gaan we de flitsers instellen. Flitslicht is de beste manier om druppels te belichten.

Om de druppels te" bevriezen""  heb kort en krachtig licht nodig, Ik gebruik hiervoor diverse flitsers welke  ik opstel naast en achter de vallende druppel. De flitsers stel ik, afhankelijk van de diafragma en iso waarde, in op 1/128, 1/64 of 1/32 beslist niet hoger wanneer de flitsers hoger ingesteld worden zal de druppel wazig worden en krijg je last van beweging onscherpte. De stop shot studio heeft de mogelijkheid om meerdere flitsers aan te sturen. 

Ik gebruik een witte lichtdoorlatend plexiglazen plaat als diffusser om het flitslicht wat te dimmen.

Je kunt ook andere achtergronden gebruiken....the sky is the limit!

 

Nabewerking.

Ik ben van mening dat elke foto welke voor publicatie is bedoeld nabewerkt dient te worden om de meest perfecte foto te creëren. Ik maak gebruik van Lightroom om mijn foto's te catalogiseren, beoordelen en te exporteren in RAW om ze daarna in Photoshop te kunnen bewerken. Hiermee kan ik oneffenheden zoals stof veilig verwijderen en indien nodig croppen of rechtzetten. Daarna kan ik contrast, helderheid, licht, scherpte en eventueel kleuren bijstellen.

Wanneer ik tevreden ben met het eind resultaat sla ik het bestand op in JPEG formaat.

Tenslotte heb ik een samenstelling gemaakt van de benodigde apparatuur om geavanceerde druppel foto's te maken.

  • Digitale spiegel reflex camera welk manueel ingesteld kan worden.
  • Trigger / timer apparatuur zoals de STOP SHOP STUDIO van COGNISYS.
  • Meerdere flitsers die van 1/128 tot 1/32 ingesteld kunnen worden.
  • Statieven voor de camera en flitsers.
  • Voldoende oplaadbare batterijen voor de camera en flitsers.
  • Batterij opladers.
  • Objectieven zoals een 150mm macrolens of 24-105mm zoomlens.
  • Laptop voor aansturing van software en tethering.
  • Software voor de nabewerking.
  • Additieven om de vloeistof te beïnvloeden of verfraaien.
  • Heel veel geduld voor de beste resultaten.

Tot zover mijn uiteenzetting om prachtige druppel foto's te maken.

VEEL PLEZIER!!

 

 

 

 

 

 

 

Laatst bijgewerkt: 14 September 2017