Rook foto's....hoe doen we dit?

Om te beginnen is het maken van rook foto's relatief eenvoudig. Wat je nodig hebt is natuurlijk een camera, het liefst een welke handmatig ingesteld kan worden. verder heb je licht nodig...heel veel licht. Dit kun je bewerkstelligen door  flitsers of eenvoudige verstelbare halogeen tafel lampen. Een statief is handig maar niet noodzakelijk. Een zwart achtergrond is ideaal maar ook een andere egale kleur is goed te gebruiken. Een flitser  is in mijn optiek onontbeerlijk. En natuurlijk iets waar je rook mee opwekt, ik gebruik hiervoor wierook kegels. Hier zie je een eenvoudige opstelling.

 

We beginnen met de opstelling, de foto geeft een goed beeld van wat we zoeken. De afmetingen zijn een leidraad dus even spelen en kijken wat het beste voor je werkt. 

Camera instellingen, ik stel in op een sluitertijd van 1/250 een diafragma tussen de f6 en f16 en een iso100.

 

Focus punt, ik zet de camera op autofocus en stel in op de punt van de wierook kegel of staafje waarna ik overschakel op handmatig focus en laat de camera op deze instelling staan. 

 

De flitser, deze voorzie ik eerst van een snoot of 2 kartonnen of papieren schermen aan weerszijde van de flitser om zo de lichtbundel zoveel mogelijk op de rookpluim te richten, dit om zoveel mogelijk strooilicht te voorkomen. De flitser stel ik af op 1/2 kracht en zorg  ervoor dat de synchronisatie tijd lager is dan van de camera. Om extra licht te genereren kan gebruik worden gemaakt van een halogeen lamp welke dan opgesteld wordt tegenover de flitser.

 

Je kan op 2 manieren beginnen met fotograferen en wel uit de hand of vanaf statief, mijn voorkeur gaat uit naar de statief omdat je dan niet telkens hoeft te focussen tijdens de opnamen.

 

Als rookmaker gebruik ik wierook kegels. Zorg er wel voor dat je op tijd de ruimte ventileert om teveel rookvorming te voorkomen wat invloed heeft op de kwaliteit van de opnamen en niet te vergeten op de luchtwegen.

In een ander hoofdstuk zal ik ingaan op de nabewerking van de genomen foto's.

 

Veel plezier!

 

 

 

 

Laatst bijgewerkt: 14 September 2017